Je kent dat wel, de stress slaat je ineens om de oren. Je hebt een overvolle agenda. Of je maakt je druk om iets wat je gehoord hebt en speelt het gesprek nog eens af in je hoofd. De stroom aan gedachten in je hoofd en de stress in je lijf lijkt niet meer te stoppen.

Niets doen betekent dat dit alleen maar verder op zal lopen. Deze simpele en kortdurende oefening, zorgt ervoor dat je dit snel kunt doorbreken. Doordat je aandacht verlegd wordt naar je ademhaling, ben je in staat even uit de situatie te stappen. Ook zal dit het opgejaagde gevoel en je bloeddruk verlagen. 

 

Hoe?

1. Sluit je ogen en leg je handen plat op je buik
2. Neem vier seconden om langzaam in te ademen
3. Neem zes seconden om langzaam uit te ademen.
4. Herhaal dit tien keer. Als je voelt dat je nog niet rustig bent, kun je hier mee door gaan.

En nu?

Je hebt nu je aandacht verlegd naar het ademen en je hartslag is gedaald. Dit werkt ook heel goed om in slaap te vallen.

 

 

Overvolle agenda?

Bekijk nu eens rustig welke agendapunten echt je prioriteit hebben en welke dingen later zouden kunnen. Een vraag die je hierbij kan helpen is: Wat is het ergste wat er kan gebeuren als ik dit niet vandaag doe, maar morgen.

 

Vooral aan het malen in je hoofd?

Als je hoofd vol zat met gedachten, vraag jezelf eens: zijn dit feiten of aannames die ik doe? Hoe kan ik mijn aannames toetsen zodat ik zeker weet dat het klopt wat ik denk?

Je kunt de chaos in je hoofd nu vanaf afstand bekijken. Je hebt hierdoor ruimte om te werken aan een oplossing.

Succes met oefenen en als je vragen hebt, stel ze gerust.

Je hebt geen invloed op de tijd, je hebt wel invloed op hoe je met je tijd om gaat.